Siirry sisältöön
floristimestari Kirsi Saarenpää. Liisankatu 8, 28100 PORI. p. 050 348 7806. kirsi@floristimestari.fi

Mielikuvia

Monenlaista on ollut taas mielessäni, ja tässä istuessani en taida muistaa ajatuksistani puoliakaan. Aloitan kuitenkin kiittämällä hyvästä asiakaspalvelusta. Olen laittanut merkille, että meillä pienyrittäjillä on toimialasta riippumatta ainakin yksi yhteinen tekijä. Ja se on -erittäin hyvä ellei täydellinen- ASIAKASPALVELU.

Tähän miltein naapuriini avattiin uusi rautakauppa, Cityrauta, josta sain täydellistä ja nopeaa palvelua viime viikolla. Samaan täydellisen palvelun tasoon ylsi Sähkö Ekholm Oy tällä viikolla. Muutaman tunnin sisällä myymäläni valaistusongelma korjattiin ammattimaisella otteella. Ja jälleen, tuote sekä palvelu tulivat minun luo, ei päinvastoin. Minä sain keskittyä omaan työhöni ja asiakkaisiini. Kiitos!  😀 SUPERIA!

Olen silloin tällöin törmännyt työssäni kukkakauppaan liittyviin mielikuviin, joita olen parhaani mukaan koittanut selittää tai korjata.

Mistä nuo mielikuvat sitten ovat syntyneet? Kokemukset, kuulopuheet ja myös yrityksen oma markkinointi saavat aikaan tietynlaisia mielikuvia meissä ihmisissä. Mielikuva on tietenkin kokemuksena aito, mutta sen todenperäisyys on ihan oma lukunsa.

Erikoisliikettä saatetaan pitää kalliina ostopaikkana. Näin tietenkin voi olla verrokista riippuen. Olisi tosi tärkeää, että kuluttajina osaisimme erotella toisistaan ammattiliikkeet ja kaupat, joiden toimintaperiaate perustuu bulkkituotteiden myyntiin ja edullisen hinnan houkuttelevuuteen. Toisinaan erikoisliikkeestä etsitään tuota bulkkituotetta, ja kun sitä ei ole saatavilla, ilmassa on hämmennystä ja närkästystäkin.

Tällainen aika usein kysytty tuote on ruusunippu (=10 kpl:een nippu ruusuja). Kaikki tiedämme, että tuotetta saa ostaa muutaman euron hintaan päivittäistavarakaupasta. Erikoisliikkeen näkökulmasta olisi järjetöntä ottaa ko. tuote valikoimaan, sen hinta olisi näet vähintään kolminkertainen päivittäistavarakaupan hintaan verrattuna.

Tästä syystä minun liikkeessäni myydään lajiteltuja, laadukkaita kotimaisia (myös tarpeen mukaan ulkomailta tuotuja) ruusuja. Sanoisin, että myymäni ruusun koko on vähintään kolminkertainen bulkkiruusuun verrattuna. Kyseessä on siis kaksi eri tuotetta ja kaksi eri hinta- ja laatutasoa.

Erikoiseksi asian tekee se, että bulkkituotteella ei odoteta olevan minkäänlaista laatua: eräskin asiakas totesi halparuusun kestävän maljakossa heikosti, mutta lähti niitä kuitenkin ostamaan. Mietinkin, että viiden euron t-paita ei vastaa myöskään laadultaan 25€:n paitaa. Kotimainen ruusu keikkuu maljakossa iloisesti pari-kolmeviikkoa pienellä vaivannäöllä. Kysymys on siis valinnoista ja tarpeesta.

Morsian ilmoitti ykskantaan, ettei ole valmis käyttämään morsiuskimppuunsa monia satoja euroja. Hmmmm, ei toki tarvitsekaan. Morsiuskimpun saa omasta liikkestäni muutamasta kympistä pariin sataan euroon. Kimpun hinta muodostuu kukkien hinnasta ja työn osuudesta. Kimpusta riippuen työn osuus kokonaisuudessa voi olla suhteessa suurempi kuin kukkien, mutta voi se olla toisinkin päin.

Toisaalta esim. hääkakkuun joku voi olla valmis käyttämään lähemmäs tuhat euroa, kuka siis arvostaa mitäkin.

Eräs neuvoi, että ei pitäisi myydä liian kalliita sidontatöitä. Mikä on liian kallis, mietin taas? Koitan taas selittää, tarpeita kun on erilaisia. Siksi myös sidontatyön hinta voi olla eri, tilanteen mukaan.

Millaisen mielikuvan sitten haluan välittää oman yritykseni markkinoinnilla? Haluan palvella sinua erittäin hyvin, mielummin täydellisesti. Haluan myydä laadukkaita kasveja ja kukkia, jotta voin taata niiden kestävyyden myös sinun huomassasi. Hinnoittelen työni kohtuulliseksi, jotta mahdollisimman moni voisi tulla palveltavakseni. Kunnioitan toiveitasi, joten suunnittelen ja toteutan juuri sinulle sopivan sidontatyön. Haluan liikkeeni näyttävän viihtyisältä ja siistiltä, jotta voisit iloisin mielin astua sisään. Haluan tehdä asioinnin sinulle mahdollisimman helpoksi, siksi palvelen sinua myös verkkokaupassa. Tätä kutsutaan ammattitaidoksi, ja sen haluan jakaa teille kaikille.

-Kirsi-